Sesizari avertizori de integritate

Avertizori de Integritate / Avertizori de interes public

În conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022, Centrul Național al Cinematografiei (CNC) operaționalizează canalul intern de raportare pentru avertizorii de integritate / avertizorii de interes public. Avertizorul de integritate este o persoană fizică, care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional.

Persoanele care efectuează raportări privind încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul Centrului Național al Cinematografiei, au posibilitatea să utilizeze fie canalele interne, fie cele externe, sau să raporteze la canalele externe după ce le-au utilizat pe cele interne, beneficiind în același timp de aceleași standard de protecție.

  1. Raportarea internă

1)   în scris: 

 

a) pe suport de hârtie, prin depunerea sesizării, semnată olograf, la Secretariatul din cadrul Centrului Național al Cinematografiei sau prin transmiterea sesizării prin poștă la adresa Centrul Național al Cinematografiei, Strada Demetru I. Dobrescu nr. 4-6, Sector 1, București, în plic închis, pe care va fi înscrisă mențiunea Raportare privind încălcări ale legii.

Pentru sesizările formulate în scris se va utiliza formularul Raportare privind încălcări ale legii – (.doc)  (.pdf)

 

b) în format electronic, la adresa integritate@cnc.gov.ro,  prin utilizarea formularului predefinit de mai sus.

În situația avertizărilor transmise în format electronic, avertizorul primește o confirmare electronică. Avertizorul în interes public poate solicita, prin intermediul adresei de e-mail securizate integritate@cnc.gov.ro, stadiul de soluţionare a raportării transmise.

 

Raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii, în conformitate cu prevederile art. 6 punctul 2 din Legea nr. 361/2002.

 

2) verbal, prin prezența la sediul Centrului Național al Cinematografiei (cu programare prealabilă efectuată la adresa integritate@cnc.gov.ro)

În situația sesizărilor formulate verbal, persoanele responsabile cu urmărirea parcursului raportării, desemnate la nivelul Centrului Național al Cinematografiei vor întocmi un Proces-verbal de consemnare a raportării avertizorului în interes public, sub rezerva consimţământului avertizorului în interes public. Acesta are posibilitatea de a verifica, de a rectifica şi de a-şi exprima acordul cu privire la Procesul-verbal de consemnare a raportării, prin semnarea acestuia. În cazul în care avertizorul în interes public nu îşi exprimă consimţământul pentru transcrierea raportării, acesta este îndrumat să raporteze în scris, pe suport hârtie sau în format electronic.

  1. Raportarea externă:

În conformitate cu Legea nr. 361/2022, autorități competente să primească raportări privind încălcări ale legii sunt Agenția Națională de Integritate precum și alte entități publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr 361/2022).

 

Pentru informații suplimentare se poate consulta și  GHIDUL AVERTIZORULUI DE INTEGRITATE. 

Cadru legal

  1. Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, cu modificările ulterioare;
  2. Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare;
  3. Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri şi prevenirea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările ulterioare;
  5. Legea nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei;
  6. Directiva (UE) 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii;
  7. Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).

Întrebări frecvente

A. Ce se înțelege prin expresia „Încălcări ale legii”?

Prin încălcări ale legii, înțelegem fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 361/2022, care privesc domenii cum ar fi:

  • achizițiile publice;
  • serviciile, produsele și piețele financiare, prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului;
  • siguranța și conformitatea produselor;
  • siguranța transportului;
  • protecția mediului;
  • protecția radiologică și siguranța nucleară;
  • siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor;
  • sănătatea publică;
  • protecția consumatorilor;
  • protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice.

Totodată, acestea privesc și:

  • încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene (cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene);
  • încălcări referitoare la piața internă (menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene), inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.

B. Ce se întâmplă în cazul unei raportări nereale?

Raportarea informațiilor privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune.

C. Care sunt persoanele care pot efectua raportări?

Pot efectua raportări persoanele care au obținut informațiile referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puțin:

  • Lucrătorii;
  • Persoanele care desfășoară o activitate independentă (în sensul art. 49 din TFUE);
  • Acționarii și persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administrație, precum și voluntarii și stagiarii remunerați sau neremunerați;
  • Orice persoană care lucrează sub supravegherea și conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanților și a furnizorilor acesteia. De asemenea, pot efectua raportări privind încălcări ale legii, persoanele ale căror raporturi de muncă nu au început încă și care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii obținute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat, precum și persoanele care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim.

D. Ce trebuie să cuprindă raportarea?

Pentru sesizări se va utiliza formularul Raportare privind încălcări ale legii – (.doc)  (.pdf)

Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:

  • Numele și prenumele;
  • Datele de contact ale avertizorului în interes public;
  • Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
  • Persoana vizată, dacă este cunoscută;
  • Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
  • Probele în susținerea raportării;
  • Data și semnătura.

Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.

E. Care este natura acțiunilor subsecvente care pot fi întreprinse în vederea soluționării raportărilor?

În vederea soluționării raportării, acțiunile subsecvente sunt reprezentate de orice acțiune întreprinsă de către destinatarul unei raportări interne sau de către autoritatea competentă în vederea soluționării raportării și, acolo unde este cazul, a remedierii încălcării raportate.

Converted to HTML with WordToHTML.net

Vă informăm faptul că puteți sesiza nereguli și / sau fapte de corupție la adresa de e-mail: integritate@cnc.gov.ro.

Vă asigurăm faptul că, în conformitate cu legislația în vigoare, persoana care raportează sau semnalează fapte ce presupun încălcări ale legii beneficiază de protecția identității avertizorului, toate informațiile furnizate fiind divulgate exclusiv persoanelor responsabile de evaluarea şi investigarea situaţiei şi care au capacitatea de a întreprinde măsuri corective.

Sesizările trebuie să fie transmise cu bună-credință, nefiind tolerate reclamațiile menite a prejudicia cariera sau reputația vreunui angajat CNC.